Skip to content Skip to footer

Merchandising – to trudne słowo nie ma swojego odpowiednika w języku polskim ponieważ jest zlepkiem pojęć angielskich i łacińskiego. Można by je określić jako „zatowarowanie” ale nie oddaje to w pełni jego znaczenia. Zatem zostańmy przy przyjętej i zaakceptowanej powszechnie formule.

merchandise (ang.): towar

merchant (ang.): kupiec

mercari (łać.)- handlować

Merchandising to część marketingu, która wyodrębniła się i w zasadzie stanowi osobny podmiot ściśle powiązany z marketingiem. Z jednej strony odnosi się on do organizacji powierzchni handlowej Punktu Sprzedaży (POS z ang. Point of Sale) a z drugiej do aktywności ze strony producenta aby uczynić produkt bardziej atrakcyjnym, widocznym i dostępnym. Od strony POS jest to między innymi tworzenie właściwego klimatu przez budowanie scenariuszy świetlnych, dobór kolorystyki wnętrza (Visual Merchandising) oraz wyznaczenie ścieżki wzdłuż mebli z logicznie ułożonym, przez kategoryzację wedle potrzeb, asortymentem. Od strony producenta oznacza to odpowiednie opakowanie, lokalizację, oznaczenie na półce oraz rozmieszczenie materiałów promocyjnych czy edukacyjnych. Zadaniem tych działań jest ułatwienie wyboru klientowi. Decyzja powinna być podejmowana intuicyjnie za pomocą prowadzonej selekcji. Łatwo, szybko i przyjemnie.

Celem Merchandisingu jest zatem:

  • zwrócenie uwagi i przyciągnięcie klientów do Punktu Sprzedaży (POS)
  • wydłużenie ścieżki i skłonienie do podejmowania decyzji zakupowych
  • wykorzystanie działań odmiennych w stosunku do konkurencji
  • tworzenie oraz wzmacnianie poczucia lojalności u konsumentów
  • zwiększanie obszaru oddziaływania jednostki i zmierzanie do akceptacji dla nowych Punktów Sprzedaży (POS)
  • budowanie właściwego wizerunku firmy handlowej i producenta
  • wzmocnienie postrzegania marki
  • zwrócenie uwagi na ekspozycję i asortyment
  • komunikowanie o nowościach i prowadzonych akcjach promocyjnych

Informacja kierowana jest do osób, które:

  • nie zamierzały wchodzić do Punktu Sprzedaży (POS) ale coś je do tego skłoniło
  • weszły po określony produkt ale może kupią coś jeszcze
  • są stałymi klientami więc może warto zadbać aby nimi pozostały

Uznać należy, że Merchandising stał się niezbędny aby w ogóle prowadzić działalność handlową w warunkach silnej konkurencji. Dotyczy to zarówno tradycyjnych sklepów jak i tych wykorzystujących dobrodziejstwo Internetu. Po pierwsze, jego powszechność stosowania zapewnia nadążanie za trendem, a po drugie chodzi o niezwykle efektywne rozmieszczenie towaru tak aby w dobie przyspieszenia, kiedy konsument posiada coraz mniej czasu na zakupy, swoje decyzje opierał na intuicyjnym przedstawieniu oferty. Pamiętać należy, co udowodniono, że 75% decyzji zapada przy półce.

Osobne zagadnienie to opieka nad asortymentem ze strony producenta – dostawcy. To tak zwany Merchandising Mobilny, zapewniający serwis posprzedażowy. Jego zadaniem jest w sposób szczególny zadbanie o dostępność artykułów oraz porządek i właściwe oznaczenie.

Ważne! Aby to niezwykłe narzędzie było skuteczne musi być wspierane odpowiednią polityką handlową z miejscem na mocny Marketing.

We wszystkich wyżej wymienionych kwestiach 2TUR posiada wieloletnie i praktyczne doświadczenie, którym się z Tobą podzielimy. Z sukcesami realizowaliśmy w przeszłości projekty dotyczące budowania optymalnej oferty produktowej, produkcji materiałów reklamowych i promocyjnych. Nieobca jest nam problematyka związane z lokalami komercyjnymi. Wykańczaliśmy wnętrza i budowaliśmy elementy ekspozycji towarów, w tym dla własnego Punktu Sprzedaży.

Jeżeli interesuje Cię zagadnienie Merchandisingu, zarówno dla POS jak i producenta, oraz jego podstawowych zasad to zapraszamy do współpracy.

Zaprojektujemy i wykonamy spójne: ulotki, katalogi, tablice informacyjne i ekspozycyjne, oznaczenia listew cenowych, woblery, pudełka na półkę i standy podłogowe, elementy ekspozycji. Wykończymy wnętrze punktu sprzedaży czy lokalu usługowego.

Zapraszamy do kontaktu

  +48 508 201 220

   marek@2tur.pl